Въвеждане на общоевропейската система CEERIS от 01.09.2025 г
От 01.09.2025 г. Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ въвежда CEERIS като единствена система, която ще обслужва електронното докладване по река Дунав в България при международно и каботажно плаване. Считано от същата дата достъпът до Система за електронен документооборот на речния транспорт (Single Window) ще бъде преустановен.
Въвеждането на CEERIS (www.ceeris.eu) цели повишаване ефективността в управлението на транспорта и конкурентоспособността на вътрешните водни пътища в Европа. Уеднаквяването на документите за докладване на пристигане и отплаване в речните пристанища по река Дунав (DAVID форми) и тяхното автоматично предоставяне към съответните компетентни органи цели да улесни потребителите.
В системата се използват унифицирани кодове за товари (UNECE Rec. 21), чрез които еднозначно могат да бъдат посочени превозваните товари. Предоставената информация следва да съответства максимално на приложените документи – вид стока, количество, конкретен пристанищен терминал на тръгване и пристигане, конкретен пристанищен терминал на натоварване и разтоварване. Тази информация служи за улеснение на отговорните институции при организация на фактически проверки и събиране на статистически данни.
Всички следва да се подготвят своевременно за предстоящата промяна и да проверят своята регистрация и настройки за достъп до ресурсите, които ще бъдат необходими да изпълняват задълженията си.
Регистрацията се извършва на www.ceeris.eu самостоятелно от потребителя или с покана от организацията към която принадлежи. Не е необходимо подаване на писмено заявление на хартия.
Полезна информация и отговори на често задавани въпроси са налични на адрес https://ceeris.eu/auth/faq.
В допълнение, експертите на Специализирано поделение дирекция „Ръководство на корабния трафик – река Дунав“ на ДППИ са на разположение от понеделник до петък, от 09:00 ч. до 17:30 ч. на следния адрес: support_bg@bgports.bg за помощ при въпроси, регистрация, заявки за кораби, настройки и др.